Μαθαίνω να γευματίζω υγιεινά και εκτός σπιτιού!

A+ A-


Η σχέση µεταξύ διατροφής και υγείας είναι γνωστή σε όλους µας.  H κοινωνικο-οικονοµική µας κατάσταση που επικρατεί κάθε φορά επηρεάζει το τρόπο διατροφής µας προκαλώντας και κάθε φορά διαφορετικά προβλήµατα. Παλαιότερα µας απασχολούσαν ασθένειες που οφείλονταν σε διατροφική ανεπάρκεια, σήµερα όµως προκαλούνται προβλήµατα λόγω υπερβολικής κατανάλωσης τροφών που είναι πλούσιες σε λιπαρά και χοληστερόλη. Οι πλούσιες σε λιπαρά τροφές οδηγούν στην ανάπτυξη παχυσαρκίας, αρτηριακής υπερτάσεως και σακχαρώδους διαβήτη, καταστάσεων που αποτελούν τους σοβαρότερους προδιαθεσικούς παράγοντες κινδύνου για πολλές σοβαρές ασθένειες. 
Ας µην ξεχνούµε,  ότι ο τρόπος ζωής έχει αλλάξει, και µ’αυτό άλλαξε και ο τρόπος διατροφής µας. Πλέον οι εξορµήσεις στα διάφορα εστιατόρια ή η παραγγελία φαγητού από κάποιο κοντινό µας κατάστηµα και οι κοινωνικές υποχρεώσεις έχουν γίνει καθηµερινότητα και είναι ιδιαίτερα δύσκολο για όσους προσέχουν την διατροφή τους. Δεν θα ήταν όµως σωστό αλλά και πρακτικά εφαρµόσιµο να κλειστούµε σπίτι για να προσέχουµε τη διατροφή µας. Με λίγη οργάνωση και καλή θέληση µπορούµε να συµπεριλάβουµε τις εξόδους µας σε αυτό που ονοµάζουµε υγιεινή διατροφή. 
Η υγιεινή διατροφή, είτε για χάσιµο βάρους είτε για λόγους υγείας είτε για πρόληψη παθήσεων, δεν έχει αρχή και τέλος αλλά είναι µια συνεχιζόµενη κατάσταση όπου το άτοµο κάνει τις σωστές επιλογές και ισοζυγίζει τη διατροφή του και την άσκηση, έτσι ώστε να µπορεί να συµπεριλαµβάνει και τις κοινωνικές του υποχρεώσεις που κατά το 90% περιτριγυρίζονται γύρω από το φαγητό. Ας δούµε λοιπόν πως µπορείτε να προετοιµαστείτε για να γευµατίσετε παραγγέλνοντας φαγητό ή βγαίνοντας σε κάποιο εστιατόριο. 
Αν ξέρετε από προηγουµένως ότι το βράδυ δεν θα φάτε σπιτικό φαγητό, προσέξτε τι θα φάτε την υπόλοιπη ηµέρα. Το να µην φάτε καθόλου δεν είναι ο σωστός τρόπος αντιµετώπισης για το λόγο ότι θα πεινάτε υπερβολικά όταν θα έρθει η ώρα του φαγητού, µε αποτέλεσµα να φάτε πολύ πιο µεγάλη ποσότητα. Μπορείτε όµως να προσέξετε να φάτε φαγητά τα οποία είναι χαµηλά σε λιπαρά και θερµίδες αλλά να  καταλαµβάνουν όγκο στο στοµάχι, όπως για παράδειγµα σαλάτες µε πολλά χόρτα συνοδευόµενες µε τόνο και καλαµπόκι ή αυγό και ρύζι ή διάφορους άλλους συνδυασµούς. Επίσης µπορείτε να ικανοποιήσετε την πείνα σας µε δηµητριακά ολικής αλέσεως µε γάλα χαµηλό σε λιπαρά. Και στα ενδιάµεσα µπορείτε να φάτε φρούτα ή γιαουρτάκια µε φρούτα µε χαµηλά λιπαρά και χωρίς ζάχαρη. Αν η έξοδος είναι προγραµµατισµένη για αργά το βράδυ καλό είναι να φάτε ένα σνακ χαµηλό σε λιπαρά και θερµίδες, καµιά ώρα πριν πάτε για φαγητό. 
Καλό είναι να αποφασίσετε από πριν τι θα φάτε. Πολλές φορές το µάτι είναι πιο λαίµαργο και όταν βλέπουµε πολλές επιλογές παρασυρόµαστε. 
Μην ντραπείτε να ρωτήσετε τον µάγειρα του εστιατορίου για το πως είναι µαγειρεµένο το φαγητό που πρόκειται να παραγγείλετε. Πολλοί µάγειρες κολακεύονται όταν έχουν απαιτητικούς πελάτες! 
Διαβάζετε προσεκτικά το µενού για λέξεις όπως stir fried- που σηµαίνει σοτάρισµα ή deep fried- που σηµαίνει τηγάνισµα.    
Αποφεύγεται τις λιπαρές σάλτσες ακόµα και στις σαλάτες.  
Καλό είναι να αρχίσετε το γεύµα σας µε µία ωραία σαλάτα ή ψητά λαχανικά µε λίγο ελαιόλαδο.
Ακολουθήστε λοιπόν αυτές τις απλές συµβουλές και απολαύστε το φαγητό σας χωρίς τύψεις και άλλες ενοχλήσεις.

Μαρία Π. Μπίζιου, MSc
Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος
Μέλος Πανελληνίου Συλλόγου Διαιτολόγων
Λεωφόρος ΒεÀκου 103, Γαλάτσι 
Τηλ. 210 21 34 136