Φρέσκα βότανα

A+ A-
Πώς να μεγαλώσεις τα δικά σου μπαχαρικά και μυρωδικά στο σπίτι.

 

Όλοι θέλουµε να προσθέσουµε µία νόστιµη πινελιά, γεµάτη γεύση στα αγαπηµένα µας πιάτα µε κάποια φρέσκα µυρωδικά! Υπάρχει καλύτερος τρόπος από το να τα µεγαλώσουµε µόνοι µας;
Χρειαζόµαστε ένα ηλιόλουστο περβάζι στο σπίτι µας και έτσι µπορούµε να καλλιεργήσουµε φυλλώδη βότανα χαµηλής συντήρησης στο σπίτι, όπως ο βασιλικός, η ρίγανη και ο μαϊντανός. (Άλλα βότανα, όπως το δεντρολίβανο και το θυµάρι, που ευδοκιµούν σε ζεστές και ξηρές συνθήκες, καλλιεργούνται σε υπαίθριους κήπους καλύτερα).
Αρχικά τους βρίσκουμε ένα “καλό σπιτικό” γιατί τα περισσότερα βότανα που αγοράζουµε από µαγαζιά, βρίσκονται σε πολύ µικρά κεσεδάκια. Για να δώσουµε στις ρίζες του φυτού χώρο να µεγαλώσουν, το µεταφέρουµε σε γλάστρα που έχει τουλάχιστον 15 εκατοστά διάµετρο και 15 εκατοστά βάθος.
Θέλουν πολύ φώς και ο ήλιος ποτέ δεν είναι αρκετός. Για να είµαστε σίγουροι ότι τα φυτά θα είναι υγιή, τα βάζουµε σε ένα ράφι κοντά στο πιο φωτεινό δωµάτιο τους σπιτιού.
Το υπερβολικό πότισµα µπορεί να σκοτώσει γρήγορα τα αρωµατικά φυτά. Μία φορά τη εβδοµάδα, να τα ποτίζουµε µέχρι να αρχίζει να βγαίνει λίγο υγρό από το κάτω µέρος της γλάστρας. Μην ξεχνάµε να τα λιπαίνουµε µία φορά το µήνα.
Βάζουµε τα µυρωδικά όπως ο µαϊντανός ή ο  δυόσµος µέσα σε ένα ποτήρι µε νερό και τα σκεπάζουμε µε πλαστικό σακουλάκι. Το νερό τα διατηρεί για περισσότερο διάστηµα φρέσκα (απλώς άλλαζε το κάθε λίγες ηµέρες). Βλέποντας τα µυρωδικά θα θέλεις να τα χρησιµοποιήσεις στη µαγειρική σου – κάτι που είναι καλό, αφού προσθέτουν γεύση αλλά έχουν ελάχιστες θερµίδες ή αλάτι.
Γιατί τα µυρωδικά κάνουν καλό στη δίαιτά μας;
Έχουμε βαρεθεί να τρώμε συνέχεια ψητό κοτόπουλο ή ψάρι για βραδινό; Είναι ώρα για µια αλλαγή µε τη χρήση µυρωδικών και µπαχαρικών. Θα φτιάξουμε εντελώς διαφορετικά πιάτα – αρκεί να σκεφτούμε πόσο διαφορετική γεύση έχει το ψητό κοτόπουλο µε πέστο ή µε κάρυ– και θα αποκοµίσουμε ένα σωρό οφέλη για το σώµα σου. Τόσο τα µυρωδικά όσο και τα µπαχαρικά περιέχουν ελάχιστες θερµίδες και δεν έχουν καθόλου νάτριο. Επιπλέον, τα µυρωδικά, που προέρχονται από τα φύλλα των φυτών, είναι γεµάτα αντιοξειδωτικά που δρουν ενάντια στις ασθένειες.
Για παράδειγµα, «µία κουταλιά της σούπας µόνο ρίγανης έχει την ίδια ποσότητα αντιοξειδωτικών όσο και µία µερίδα λαχανικών», όπως λέει ο Ρον Πράιορ, Ph.D., ερευνητής χηµικός και διατροφολόγος του USDA (το Αµερικανικό Υπουργείο Γεωργίας). Τα µπαχαρικά που προέρχονται περισσότερο από τους σπόρους ή το φλοιό περιέχουν συστατικά που προστατεύουν από διάφορες ασθένειες, από τη νόσο του Αλτσχάιµερ µέχρι το διαβήτη.

Μάθε πότε να τα χρησιµοποιείς φρέσκα
Είναι θέµα προσωπικής προτίµησης, αλλά σε πιάτα όπου τα µυρωδικά έχουν κεντρική θέση, όπως ο βασιλικός σε ένα πιάτο µε πέστο, το να είναι αυτά φρέσκα έχει µεγάλη σηµασία. Κόβουµε και προσθέτουµε τα µυρωδικά λίγο πριν σερβίρουµε, καθώς το άρωµα και η γεύση τους ξεθυµαίνουν µε τη ζέστη. Τα αποξηραµένα µυρωδικά αντέχουν περισσότερο και είναι καλύτερο να χρησιµοποιούνται σε πιάτα που χρειάζονται ώρα για να μαγειρευτούν, π.χ., οι σούπες και τα φαγητά κατσαρόλας, ή σε φαγητά που µαγειρεύονται σε λάδι.